Khamis, 21 Ogos 2008

Mahasiswa UIAM telah bersuara...SRC masih relevan!


20 Ogos 2008 - Hari ini satu lagi sejarah telah tercatat di bumi UIAM di mana mahasiswa UIAM yang cintakan kebenaran, ketelusan dan mahu kehormatan serta hak mereka dihormati, berhimpun secara aman sambil menyatakan isi hati mereka berkenaan isu jubah konvokesyen baru yang telah diperkenalkan oleh pihak pentadbiran tanpa perbincangan dengan mahasiswa, masyarakat UIAM. Dan perhimpunan ini sudah pasti tidak akan berjaya malah mungkin saja tidak mungkin berlaku tanpa usaha keras pihak SRC! Sekalung tahniah kepada pimpinan mahasiswa UIAM!
Perhimpunan yang diadakan tengahari tadi, bermula kira-kira 12pm sehingga 1.15pm telah berjaya mengumpulkan hampir kira-kira 300 orang mahasiswa dan mahasiswi UIAM yang pelbagai latar belakang dan juga dari pelbagai negara (pelajar antarabangsa). Semua yang berhimpun rata-rata mengenakan pakaian hitam/putih atau serba hitam bagi menunjukkan sokongan dan kepercayaan mereka kepada delegasi MPP UIAM yang diketuai Muhammad Adib Hatim, Presiden MPP UIAM, yang menyerahkan memorandum bantahan berkenaan isu jubah konvokesyen ini kepada pihak pentadbiran UIAM sekitar jam 12.30pm. Antara lain, di dalam memorandum bantahan ini disertakan hasil pungutan suara mahasiswa UIAM yang membantah pengenalan jubah baru ini seramai 3158 orang atau 82.97% responden dan hanya 648 orang atau 17.02% yang menyokong jubah baru ini. Dan antara tuntutan yang terkandung di dalam memorandum bantahan ini adalah supaya pihak pentadbiran mengekalkan penggunaan songkok di dalam konvokesyen serta acara rasmi universiti disamping memohon agar perbincangan diadakan bersama pemimpin pelajar sebelum sesuatu keputusan berkaitan pelajar diputuskan.

Sementara menanti delegasi MPP UIAM selesai menyerahkan memorandum bantahan ini, mahasiswa/si telah mengambil kesempatan meluahkan perasaan, pandangan serta suara mereka berkenaan isu jubah konvokesyen ini. Perhimpunan aman ini yang mendapat sokongan rata-rata persatuan pelajar di peringkat kulliyyah telah diserikan dengan ucapan penuh bersemangat daripada wakil-wakil pemimpin persatuan ini. Di antara mereka yang berucap adalah Mohd Ridhuan Bakar dan Rafidah Salleh mewakili Ma'ruf Club, Fakhrul Zaki mewakili EMSS, Ashran Hanif mewakili IRKHSS, Faridzul mewakili LAWSOC serta Helmi, mewakili ENGINIUS. Selain itu, wakil GAMIS yang juga menyertai perhimpunan itu, Helmi Qusyairi, turut sama menyatakan sokongan terhadap isu ini.



Perhimpunan aman ini tamat dengan pengumuman daripada perwakilan MPP UIAM yang telah selesai menyerahkan memorandum kepada Timbalan Rektor Akademik, Prof Dr Mohd Tahir. Walaupun respon daripada pihak pentadbiran agak kurang memuaskan, tetapi setidak-tidaknya SRC telah membuktikan kepada mahasiswa/si UIAM bahawa kewujudan dan kehadiran mereka masih relevan dan berguna kepada masyarakat kampus. Dan apa yang lebih penting adalah, mahasiswa/si UIAM dapat menyatakan hak mereka yang perlu diambil berat dan dipandang serius oleh pihak pentadbiran.



Semoga laungan STUDENTS' POWER! akan terus kedengaran di bumi UIAM dengan wujudnya SRC Pro-M!

Tiada ulasan: