Rabu, 13 Ogos 2008

Caj PTPTN turun 1%...ilusi atau realiti?

Saya agak teruja apabila membaca portal akhbar pada petang ini:

Caj perkhidmatan PTPTN turun kepada 1 peratus - 13/08/2008, 4:29pm

PUTRAJAYA 13 Ogos - Kadar caj perkhidmatan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) diturunkan kepada satu peratus berbanding tiga peratus sebelum ini, berkuat kuasa 1 Jun lalu.
Keputusan tersebut diumumkan oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin di sini hari ini. - Utusan

Kadar pinjaman PTPTN hanya 1 peratus mulai 1 Jun lalu - 13/8/200, 16:16

PUTRAJAYA: Kerajaan hari ini mengumumkan kadar baru pengiraan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Negara (PTPTN) ialah satu peratus mulai 1 Jun lalu. Mengumumkan demikian, Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata kadar satu peratus itu adalah kadar rata ke atas semua pinjaman peringkat pengajian. Katanya, ia membabitkan semua bakal peminjam, peminjam sedia ada dan peminjam yang sudah tamat belajar tetapi belum selesaikan pinjaman.
Cuba bandingkan pula dengan pengumuman saya kira baru-baru sahaja dibuat oleh pihak PTPTN:
"Mulai Jun 2008, PTPTN telah menyelaras semula potongan insurans atas kadar premium baru. Semua peminjam sedia ada dikenakan potongan insurans bagi melindungi pinjaman dengan mengambilkira tempoh pengajian lazim dan tempoh bayaran balik pinjaman. Potongan insurans dilakukan pada setiap semester pengajian semasa pengeluaran pinjaman dikeluarkan. Jumlah potongan insurans dikenakan adalah atas kadar RM0.96 bagi setiap pinjaman RM1,000. Bagi peminjam yang mana potongan insurans sebelum ini jumlahnya kurang akan diselaraskan dan dibuat potongan tambahan."
Saya sebenarnya amat teruja bercampur seribu tanda tanya tentang penurunan kadar PTPTN kepada 1% ini atas beberapa sebab:
1. Adakah ini sebagai satu gula-gula kepada mahasiswa yang kini, di seantero Malaysia sedang naik angin dengan kehilangan wang-wang pinjaman mereka? Pergi ke Bahagian Kewangan Universiti, mereka minta dirujuk ke PTPTN, mahu rujuk ke PTPTN, tidak dilayan dan sebagainya. Hingga akhirnya mahasiswa naik minyak dan tunjuk perasaan, barulah kenyataan keluar dan sebagainya:
1,000 pelajar kolej berang - Potongan luar biasa pinjaman PTPTN tanpa pengetahuan - kosmo! online, 13/8/2008

KAJANG - Gara-gara terkejut dengan potongan luar biasa terhadap pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN), lebih 1,000 pelajar Kolej Universiti Sains Kesihatan Masterskill di sini, berang sehingga menimbulkan suasana kecoh di kolej berkenaan.
Lebih memburukkan keadaan, sebahagian besar pelajar terbabit menyangka kekurangan jumlah wang yang masuk ke akaun mereka berpunca daripada kegiatan penyelewengan pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab.
Ekoran itu, mereka bertindak berkumpul beramai-ramai sejak pagi hingga lewat petang semalam dan mendesak pihak pengurusan kolej memberi penjelasan berhubung 'kehilangan duit' mereka itu sehingga memaksa pihak kolej memanggil pihak polis.
Seorang pelajar yang mahu dikenali sebagai Yusri berkata, kebanyakan pelajar tertekan kerana elaun dipotong untuk bayaran insurans pinjaman tanpa sebarang pemberitahuan daripada pihak kolej atau PTPTN.
"Kesannya, saya yang sepatutnya mendapat RM750 untuk perbelanjaan bagi setiap semester cuma dapat tidak sampai RM50, malah ada di antara rakan-rakan yang mempunyai baki antara RM10 hingga RM20 saja.
"Jika keadaan itu berterusan, para pelajar yang rata-ratanya bergantung kepada wang tersebut untuk menyara kos sara hidup akan menghadapi masalah kewangan serius," ujar beliau ketika ditemui di kolej berkenaan.
2. Adakah pihak PTPTN telah mendapat jalan baru untuk menyamun mahasiswa dengan memperkenalkan skim penyelarasan potongan insuran, sebagai menampung kerugian daripada penurunan kadar ini? Rata-rata pelajar tidak menyedari bahawa di dalam perjanjian yang ditandatangani mereka, terdapatnya klausa yang mengatakan bahawa mereka akan dikenakan insurans yang akan dipotong melalui pinjaman mereka. Malahan saya sendiri sebagai pelajar tahun akhir, semester akhir, sudah kehilangan hampir RM200 yang menurut pihak kewangan UIAM, mungkin disebabkan pemotongan insurans ini. Akhirnya, mahasiswa yang menjadi mangsa. Apakah manfaatnya pinjaman bernilai ribuan ringgit, walhal yang boleh digunakan hanya beberapa ratus ringgit?
3. Adakah ini satu gimik politik untuk meraih sokongan mahasiswa kepada KPT, seolah-olah kerajaan telah berjaya mengatasi masalah mereka? Dalam senario politik negara yang tidak stabil sekarang, ditambah dengan hampirnya pilihanraya kampus yang bakal berlangsung dalam semester ini, mungkin sahaja pihak KPT sedang memancing mahasiswa, untuk mendapatkan kepercayaan dan perhatian mahasiswa?
Walau bagaimanpun, saya amat berharap bahawa penurunan kadar caj ini adalah berdasarkan nilai dan rasa tanggungjawab kerajaan dalam membantu mahasiswa dan tidak sebagai satu ilusi untuk menipu dan membeli mahasiswa.
Hidup mahasiswa..hidup negara!

Tiada ulasan: